maanantai 3. helmikuuta 2020

Lentäminen

Myönnetään, tämä ei ollut puhdasverinen maatapitkin matka ja aikataulujen vuoksi halusimme päästä nopeasti reitin alkuun lentämällä Helsingistä Moskovaan ja sen jälkeen Moskovasta päätepysäkille Vladivostokiin. Lentoaika kertoi jotain matkamme ja Venäjän maan pituudesta; lentoaika Helsingistä Moskovaan on n. 1h 40min ja Moskovasta Vladivostokiin n. 8h 25min, yhteiskestoltaan n. 11h 15min (vertailun vuoksi: Finnairin pisin reittilento Helsinki-Vantaalta on 9 284 kilometrin mittainen lento Singaporeen. Se kestää siis saman 11 tuntia 15 minuuttia).
Lentäminen Venäjällä onkin melko hankalaa, koska lentoreitit muihin kaupunkeihin kulkevat Moskovan kautta. Junamatkan aloitus Vladivostokista antaa enemmän pelivaraa muihin pysähdyksiin – onhan Venäjällä suuret etäisyydet ja suuret toleranssit.
Aivan alkuperäinen suunnitelma oli lentää Japanin Sapporoon laskettelemaan ja sieltä matkata laivalla Vladivostokiin, mutta laivaliikenteen sujuvuus jäi epäselväksi. Lisäksi Korea ei osunut reitteihimme tällä kertaa. Kiinaa halusimme vältellä siellä riehuneen koronaviruksen vuoksi.

CO2 -laskuri: Helsinki-Moskova (Airbus A320 Jet)
Flight range: 876 km
CO2 emissions per one passenger: 159.31 kg
CO2 emissions per chosen passengers number (2): 318.62 kg

CO2 -laskuri: Moskova-Vladivostok (Boeing 777-300ER)
Flight range: 6425 km
CO2 emissions per one passenger: 339.75 kg
CO2 emissions per chosen passengers number (2): 679.50 kg

Yhteensä (2 henkeä): 998.12 kg

Lentäminen Aeroflotilla sujui erittäin hyvin. Koneet olivat uusia ja moderneja, aikataulut pitivät ja henkilökunta oli erittäin kohteliasta sekä auttavaista. Aeroflotille suuri kiitos.



Helsinki-Vantaan lounge
Airbus 320
Boeing 777-300 ER
Lento Moskovasta Vladivostokiin sujui hyvin leffoja katsellessa

Ei kommentteja: