keskiviikko 19. helmikuuta 2020

Junamatka Vladivostokista Ulan-Udeen

Tämä oli elämämme pisin junamatka, lähes loppumaton määrä aroa, tundraa ja mitä ihmeellisempiä pysähdyksiä ja teollisuuskaupunkeja. Reitti on pituudeltaan 3 367 km pitkä ja kestää n. 70 tuntia. Se vaati kyllä melkoisia lihaksia ja hermoja matkustajiltaan. Tärkein asia Trans-Siperian junareitillä onkin joustava asenne ja huumori. Junassa ei ole suihkua, joten kuivashampoo on välttämätön lisävaruste.

Reitin varrella on 65 pysäkkiä ja junassa oli kaikenlaista väkeä, niin vanhoja, nuoria, lapsia, kotiin palaavia työläisiä, sotilaita ja muita epämääräisiä travellereita lisäksemme. Maisemat vaihtelevat teollisuuskaupungeista tundraan ja kaikkeen siltä väliltä.

Karjavaunu  eli 3. luokka on ahdas, mutta siinä tutustuu parhaiten venäläisiin ja venäläiseen kulttuuriin. Tapasimme mm. Ramonin, joka työskenteli Habarovskissa hiilikaivoksella ja oli palaamassa kotiinsa Krasnojarskiin – melko pitkä työmatka, yli 4 000 km. Ramon kertoi keräävänsä ulkomaalaisia rahoja ja tuli rohkeasti juttusille. Annoimme hänelle lompakosta suomalaisia kolikoita ja saimme heti vastalahjaksi suklaata ja makeisia. Karjavaunussa kuuluu antaa toisille pieniä lahjoja ja juttuja, yleensä ruokaa.

Ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen mieleen hiipi ajatus paluulentämisestä Moskovaan. Tämä ajatus onneksi hiipui, kun löysimme ravintolavaunun ja vodkalistan. Pakko myöntää, että 70 tuntia karjavaunussa on todella pitkä aika, siinä ehtii miettimään monenlaisia asioita ja monenlaisia tunteita. Itse en olisi halunnut jäädä junasta mihinkään niistä 65 pysäkistä reitin varrella – kaikki ovat lähes Jumalan selän takana olevia paikkoja. Siinä mielessä Trans-Mongolian reittivalinta Pekingiin tai Pekingistä on ehkä parempi. Itse olin käynyt aiemmin Pekingissä ja koronavirus ei nostanut Kiinan ranking pisteitä kovin korkealle. Mikäli koronavirus saadaan aisoihin, suosittelemme Kiinaa reittivaihtoehdoksi (Mongoliaan tarvitaan erillinen viisumi).

Kartta ja etäisyydet

Aikataulut ja pysäkit (65 pysäkkiä), keskellä näkyy pysähdysaika
Juna noudatti aikataulua minuutilleen.

Karjavaunun WC lähtiessämme

Karjavaunu (luokka 3. eli platskartnyi)

Karjavaunu (luokka 3. eli platskartnyi)

Veturimiehet heiluttaa

Teollisuuskaupunki Habarovsk ja piiput

1950-luku

1950-luku jatkui ja jatkui

Aamiaisena puuroa hunajalla, muffinsit ja sämpylää

Lounas
Tundraa ja viehättäviä asumuksia

Löytyihän se ravintolavaunu viimeinkin

Vodkalista

Nuorempi travelleri jossain päin Trans-Siperiaa (Chita-2 asemalla)

Vain -18C (odotimme -30C lämpötilaa), global warming...

Perusmaisemaa

Aamupalana teetä, vodkaa ja kananmunaa

Vaunuemäntämme kanssa asemalla


Lounas

Kylä

Tundraa

Junassa on lämmintä, n. 25C

Maisemat paranivat kohti Ulan Udea

2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Montako päivää olette Ulan Udessa ? Ehkä huomenna lisää kaupungista
Hyvää matkan jatkoa.

Terveisin Matti Oulusta

Tero Leppänen kirjoitti...

Yövymme vain yhden yön Ulan-Udessa ja mietteet on jo Irkutskissa ja Baikal-järvessä. Parhaat maisemat ovat vielä edessäpäin.

Pään vieressä oli kaunis jääpuisto.