Kohti Pietaria!
Matkamme jatkui Moskovasta kohti Pietaria Sapsan -junalla. Se on venäläisten luotijuna, joka kulkee n. 250 km/h nopeudella Pietariin ainoastaan 3h 35min (päivitetyn version huippunopeus on n. 350 km/h). Matkustaminen Sapsanilla oli erittäin miellyttävää ja se on kaukana Trans-Siperian junailusta, aivan kuin olisi palannut takaisin 2020-luvulle. Junassa matkusti täydellisesti erilaista sosioekonomista luokkaa kuin Vladivostok-Moskova välillä, hyvin toimeentulevia ja nuoria kaupunkilaisia. Venäläisen yhteiskunnan ero on valtava.
Matkamme jatkui Moskovasta kohti Pietaria Sapsan -junalla. Se on venäläisten luotijuna, joka kulkee n. 250 km/h nopeudella Pietariin ainoastaan 3h 35min (päivitetyn version huippunopeus on n. 350 km/h). Matkustaminen Sapsanilla oli erittäin miellyttävää ja se on kaukana Trans-Siperian junailusta, aivan kuin olisi palannut takaisin 2020-luvulle. Junassa matkusti täydellisesti erilaista sosioekonomista luokkaa kuin Vladivostok-Moskova välillä, hyvin toimeentulevia ja nuoria kaupunkilaisia. Venäläisen yhteiskunnan ero on valtava.
Tällaisia suurnopeusjunia pitäisi saada Suomeenkin.
Sapsan (ven. Сапсан, suom. ’muuttohaukka’) on Siemensin valmistama suurnopeusjuna, joka liikennöi Pietari–Moskova-radalla Venäjällä. Juna aloitti liikennöinnin marraskuussa 2009. Junan
pääteasema Pietarissa on Moskovan rautatieasema ja
Moskovassa Leningradin asema. Noin 650
kilometrin matka kestää kolme tuntia 45 minuuttia.
Teknisesti Sapsan-junat ovat Siemensin
valmistamia, Venäjän rataverkkoon sovitettuja Velaro RUS -junayksikköjä. Yksiköstä riippuen ne pystyvät
käyttämään joko yhtä tasajännitettä (EVS1: 3 kV DC) tai sekä tasa- että
vaihtojännitettä (EVS2: 3 kV DC ja 25 kV 50 Hz AC). Yhden
jännitteen yksikköjä käytettiin Pietarin ja Moskovan välisessä liikenteessä
vuodesta 2009 lähtien, EVS2:t olivat käytössä Moskovan ja Nižni Novgorodin välisessä liikenteessä vuosina 2010–2015.
Pietarin junat lähtevät Moskovasta Leningrad-asemalta
Vanhoja legendoja: suomalaiset ovat tilanneet takseja päästäkseen Leningrad asemalle (se sijaitsee kadun toisella puolella)
Vanhoja legendoja: suomalaiset ovat tilanneet takseja päästäkseen Leningrad asemalle (se sijaitsee kadun toisella puolella)
Sapsan, suom. muuttohaukka (muuttohaukka on maailman nopein eläin, lentonopeus 325km/h)
Mukavaa ja nykyaikaista matkustamista (wifi, tarjoiluvaunu yms. nykyaikaisuudet)
Mukavaa ja nykyaikaista matkustamista (wifi, tarjoiluvaunu yms. nykyaikaisuudet)
Wikipedia:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti