Tämä oli elämämme pisin junamatka,
lähes loppumaton määrä aroa, tundraa ja mitä ihmeellisempiä pysähdyksiä ja
teollisuuskaupunkeja. Reitti on pituudeltaan 3 367 km pitkä ja kestää n. 70
tuntia. Se vaati kyllä melkoisia lihaksia ja hermoja matkustajiltaan. Tärkein
asia Trans-Siperian junareitillä onkin joustava asenne ja huumori. Junassa ei
ole suihkua, joten kuivashampoo on välttämätön lisävaruste.
Reitin varrella on 65
pysäkkiä ja junassa oli kaikenlaista väkeä, niin vanhoja, nuoria, lapsia,
kotiin palaavia työläisiä, sotilaita ja muita epämääräisiä travellereita lisäksemme. Maisemat
vaihtelevat teollisuuskaupungeista tundraan ja kaikkeen siltä väliltä.
Karjavaunu eli 3. luokka on ahdas,
mutta siinä tutustuu parhaiten venäläisiin ja venäläiseen kulttuuriin.
Tapasimme mm. Ramonin, joka työskenteli Habarovskissa hiilikaivoksella ja oli
palaamassa kotiinsa Krasnojarskiin – melko pitkä työmatka, yli 4 000 km. Ramon
kertoi keräävänsä ulkomaalaisia rahoja ja tuli rohkeasti juttusille. Annoimme
hänelle lompakosta suomalaisia kolikoita ja saimme heti vastalahjaksi suklaata ja
makeisia. Karjavaunussa kuuluu antaa toisille pieniä lahjoja ja juttuja,
yleensä ruokaa.
Ensimmäisen tuhannen
kilometrin jälkeen mieleen hiipi ajatus paluulentämisestä Moskovaan. Tämä
ajatus onneksi hiipui, kun löysimme ravintolavaunun ja vodkalistan. Pakko
myöntää, että 70 tuntia karjavaunussa on todella pitkä aika, siinä ehtii miettimään
monenlaisia asioita ja monenlaisia tunteita. Itse en olisi halunnut jäädä junasta mihinkään niistä 65 pysäkistä reitin varrella – kaikki ovat lähes Jumalan selän
takana olevia paikkoja. Siinä mielessä Trans-Mongolian reittivalinta Pekingiin tai Pekingistä on ehkä parempi.
Itse olin käynyt aiemmin Pekingissä ja koronavirus ei nostanut Kiinan ranking
pisteitä kovin korkealle. Mikäli koronavirus saadaan aisoihin, suosittelemme Kiinaa
reittivaihtoehdoksi (Mongoliaan tarvitaan erillinen viisumi).
Kartta ja etäisyydet
Aikataulut ja pysäkit (65 pysäkkiä), keskellä näkyy pysähdysaika
Juna noudatti aikataulua minuutilleen.
Karjavaunun WC lähtiessämme
Karjavaunu (luokka 3. eli platskartnyi)
Karjavaunu (luokka 3. eli platskartnyi)
Veturimiehet heiluttaa
Teollisuuskaupunki Habarovsk ja piiput
1950-luku
1950-luku jatkui ja jatkui
Aamiaisena puuroa hunajalla, muffinsit ja sämpylää
Lounas
Tundraa ja viehättäviä asumuksia
Löytyihän se ravintolavaunu viimeinkin
Vodkalista
Nuorempi travelleri jossain päin Trans-Siperiaa (Chita-2 asemalla)
Vain -18C (odotimme -30C lämpötilaa), global warming...
Perusmaisemaa
Aamupalana teetä, vodkaa ja kananmunaa
Vaunuemäntämme kanssa asemalla
Lounas
Kylä
Vain -18C (odotimme -30C lämpötilaa), global warming...
Perusmaisemaa
Aamupalana teetä, vodkaa ja kananmunaa
Vaunuemäntämme kanssa asemalla
Lounas
Kylä
2 kommenttia:
Montako päivää olette Ulan Udessa ? Ehkä huomenna lisää kaupungista
Hyvää matkan jatkoa.
Terveisin Matti Oulusta
Yövymme vain yhden yön Ulan-Udessa ja mietteet on jo Irkutskissa ja Baikal-järvessä. Parhaat maisemat ovat vielä edessäpäin.
Pään vieressä oli kaunis jääpuisto.
Lähetä kommentti