Myönnetään, tämä ei ollut puhdasverinen
maatapitkin matka ja aikataulujen vuoksi halusimme päästä nopeasti reitin alkuun
lentämällä Helsingistä Moskovaan ja sen jälkeen Moskovasta päätepysäkille Vladivostokiin.
Lentoaika kertoi jotain matkamme ja Venäjän maan pituudesta; lentoaika
Helsingistä Moskovaan on n. 1h 40min ja Moskovasta Vladivostokiin n. 8h 25min, yhteiskestoltaan n. 11h 15min (vertailun vuoksi: Finnairin pisin reittilento Helsinki-Vantaalta
on 9 284 kilometrin mittainen lento Singaporeen. Se kestää siis saman 11
tuntia 15 minuuttia).
Lentäminen Venäjällä onkin
melko hankalaa, koska lentoreitit muihin kaupunkeihin kulkevat Moskovan kautta.
Junamatkan aloitus Vladivostokista antaa enemmän pelivaraa muihin pysähdyksiin –
onhan Venäjällä suuret etäisyydet ja suuret toleranssit.
Aivan alkuperäinen
suunnitelma oli lentää Japanin Sapporoon laskettelemaan ja sieltä matkata laivalla
Vladivostokiin, mutta laivaliikenteen sujuvuus jäi epäselväksi. Lisäksi Korea
ei osunut reitteihimme tällä kertaa. Kiinaa halusimme vältellä siellä riehuneen koronaviruksen vuoksi.
Linkki koronaviruksesta kertovaan karttaan (NY Times):
https://www.nytimes.com/interactive/2020/world/asia/china-wuhan-coronavirus-maps.html
https://www.nytimes.com/interactive/2020/world/asia/china-wuhan-coronavirus-maps.html
CO2 -laskuri: Helsinki-Moskova (Airbus A320 Jet)
Flight range: 876 km
CO2 emissions per one passenger: 159.31 kg
CO2 emissions per chosen passengers number (2): 318.62 kg
CO2 -laskuri: Moskova-Vladivostok (Boeing 777-300ER)
Flight range: 6425 km
CO2 emissions per one passenger: 339.75 kg
CO2 emissions per chosen passengers number (2): 679.50 kg
Yhteensä (2 henkeä): 998.12 kg
Helsinki-Vantaan lounge
Airbus 320
Boeing 777-300 ER
Lento Moskovasta Vladivostokiin sujui hyvin leffoja katsellessa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti